miércoles, 20 de octubre de 2010

Propostes d'ús creatiu i multimedial del PowerPoint

[L'ús de recursos multimedials és un dels avantatges en les presentacions.]

1. Substituir les tradicionals diapositives de fotografies, com per exemple les d'història de l'art, que van una derrera l'altre mostrant obres d'art.
2. Fer possible l'accés aleatori a qualsevol imatge o ampliació de manera que el mestre o orador pogués flexibilitzar el discurs i es pogués adaptar al ritme i interessos de la classe.
3. Crear un sac de sons i melodies de manera que, mitjançant enllaços entre textos escrits en una diapositiva i sons, ens permetessin tenir accés aleatori i instantani a un repertori.
4. També ens pot servir per crear material escrit.
5. Crear una sèrie de diapositives amb preguntes i enllaços a diapositives amb les respostes correctes.
6. Fer una sessió de repàs d'un tema o de coneixements previs diferents i molt motivadora, com si es tractés d'un joc.
7. Fer que els alumnes trobin un element concret en una diapositiva i al clicar sobre aquest obrir-se una nova diapositiva amb els continguts correctes o un efecte sonor.
8. Que els professors demanin, a vegades, un treball sobre un tema concret fet amb PowerPoint, posant èmfasi a les limitacions de text que cal posar en cada diapositiva, aprofundint així l'esforç de l'alumne a sintetitzar els conceptes.
9. Portar preparades fletxes i quadres de text i així els alumnes entre ells construeixin l'esquema o, en el cas dels més petits, portar preparat un paisatge per col·locar-hi animals.
10. Per als més petits podem utilitzar els programes de presentacions, com els baguls dels contistes, com aquell sac d'on aparèixen tot d'objectes que es farà servir per explicar el conte. En el PowerPoint s'hi pot tenir imatges dels protagonistes, decorats, instruments que hi aparèixen, etc.

Avantatges i inconvenients de l'utilització de les presentacions amb Power Point:


Avantatges:
  • Estructura que permet un discurs clar i senzill.
  •  L’alumne sempre té una guia en la pantalla dels temes clau o un esquema que l’ajuda a entendre els conceptes clau.
  •  Permet incorporar imatges il•lustratives o crear esquemes per fer-ho més intel•ligible.
  • Podem inserir tota mena d’elements multimèdies com ara: imatge, so, vídeo, animacions per clarificar els continguts...
  • L’alumne té més facilitat per prendre apunts.
  • Permet utilitzar una variada gamma de colors i formes que clarifiquen els continguts.
  •  Presentacions que cerquen i provoquen la interacció professor-alumne o alumne-alumne.
  • Presentacions que incorporen elements propis del llenguatge audiovisual com un element que facilita l’expressió a classe.
  • Presentacions que flexibilitzen el discurs de l’educador, que faciliten la creació i l’aprenentatge cooperatiu i que propicien l’estructuració, la síntesi i la reflexió dels continguts.
  • Capacitats que té el llenguatge audiovisual com a transmissor d’emocions.

Inconvenients: 
  • Limitar-se a llegir la pantalla.
  • Afegir colors i formes de forma indiscriminada.
  • Abús d’elements multimèdies.
  •  Aula a les fosques provocant cansament als alumnes.
  • Afegir masses  efectes d’animació que distreuen els alumnes.
  • Els oradors tenen tendència a incloure més continguts amb la falsa creença que els alumnes ho assimilen més ràpid.
  • Establir un doble discurs; el de l’orador que va explicant i el de l’oient que va llegint. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario