lunes, 18 de octubre de 2010

Part 1 i 2 de Usos educatius dels blogs.

1.INTRODUCCIÓ
1.1   Web 2.0 o social
La web 2.0 és una nova web basada en comunitats, on els usuaris són els creadors de continguts, on per damunt de tot hi ha la comunicació. Els blogs, wikis, etc. Són algunes de les tecnologies que fomenten la col·laboració i l’organització de la informació entre usuaris i a més, la comunicació.


1.2   Què és un blog?
Un blog (bitácora en castellà), és un lloc web periòdicament actualitzat que recopila cronològicament textos o articles d’un autor o diversos. Orihuela destaca que els blogs són “llocs personals autogestionats que generen comunitats amb un alt grau de fidelitat, basades en interessos comuns i en la construcció compartida del coneixement.”
Un blog permet des d’activitats extremadament simples (llista de tasques) fins a altres de molt complexes (extensió de l’anàlisi i la síntesi al llarg d’un període que es construeix a partir de diversos posts, enllaços i comentaris.
Aquestes facilitats també han propiciat un ús no apropiat de la informació. Molts autors opten per llicències de reconeixement de l’autor no comercials, s’han donat molts casos d’apropiació indeguda de continguts. Per aquest motiu, les cites i referències s’han convertit en una acció quotidiana i que mostra les fonts d’informació.
La facilitat de modificar una entrada permet escriure falsedats, insults, etc. I després esborrar-los, cosa que pot fer trencar la xarxa d’enllaços.

1.3   Implicacions socials i educatives
Algunes de les aportacions o implicacions dels blogs també es recullen en el Manifiesto Blog, creat amb la intenció de recollir en un document els elements de la cultura blogaire.
En referencia a les implicacions educatives, cal destacar la seva facilitat d’ús.
Es tracta d’un mitjà de comunicació que pot integrar diferents formats i que amplia les capacitats de comunicació en tots els nivells.

-Alfabetització, nadius i immigrants digitals

Tota l’evolució de la web 2.0 ha estat acompanyada per l’alfabetització digital, una de les implicacions destacades a escala social però també educativa.
Ens trobem amb un nou model de comunicació i gestió de la informació a través d’internet, nous usos i noves tecnologies.
Alhora, es distingeix entre nadius i immigrants digitals. Les persones que van nèixer entre 5 i 15 anys enrere són la primera generació que ha crescut immersa en aquest model tecnològic, la “Net Generation”. La gent nascuda abans del 1960 s’han d’adaptar a ell.
Prensky destaca “[...] la majoria de professors, immigrants digitals, que parlen una llengua desfasada (anterior a l’era digital), estan intentant ensenyar a una població que parla una llengua totalment nova.”

1.4   La Blogosfera
És el terme amb el qual s’agrupa la totalitat de weblogs. Podem considerar-la un conjunt de comunitats ben diverses de persones que conserven, comparteixen unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global.
El Manifiesto blog també recull alguns punts referents sobre la blogosfera:
  • La blogosfera és un organisme viu, una xarxa biològica que no té limits.
  • Els blogs creen comunitats que reforcen el sentit democràtic de la societat civil.
  • La blogosfera és el marc en el qual s’escenifica el canvi més gran d’Internet.
  • El diàleg és la principal forma de manejar-se en aquest entorn.
  • Crea comunitat. Expandeix les idees del blog i de la blogosfera.
  • En la blogosfera ningú no està per sobre ni per sota.
Parlem de blogosfera educativa quan ens referim a les xarxes de blogs relacionades amb els contextos educatius, des dels blogs de centre, de professors, etc.


1.5   Característiques i glossari
1.5.1 Estructura
En visitar un blog, el primer que observem generalment és una capçalera amb el títol i un cos central amb les entrades o articles ordenats per ordre cronològic invers, de manera que el més recent apareix en primer lloc. Cada article sol indicar les catagories que hi corresponen.
Les catagories formen part de l’organització del contingut i les etiquetes són compartides per tota la comunitat.
En un lateral hi ha el calendari que arxiva el contingut per data, la llista de categories utilitzades, un cercadors intern i el blogroll.
Moltes plataformes permeten afegir complements (rellotges, previsió del temps, etc.)
Per dins, el blog té un plafó de control on només accedeix l’administrador o autors autoritzats. Des d’aquest espai es controlen tots els elements del blog.
El que realment té valor, però, és l’article o post. A continuació hi ha algunes consideracions sobre els posts
  • Informa, proporciona ajuda, opina, suscita el debat, manté el contacte amb la comunitat de blogaires, etc.
  • Estructura clara que faciliti la lectura: un tema estructurat en uns quants paràgrafs.
  • Ús de recursos tipogràfics com la negreta, numeració i vinyetes en sèrie de dades, etc.
  • Reutilització de fragments aliens, ús de cites i enllaços de fonts.
  •  Etc.
1.5.2 Glossari
Blogroll o llista de blogs: menú que es motra a la portada del blog en què apareix la llista d’enllaços que l’autor o autors d’un blog recomanen i que destaquen per la relació que tenen amb la temàtica del blog o per altres elements que vulguin remarcar.
Comentari: motor d’interactivitat entre autor i lector i que ajudarà a crear coneixement, rebre feedback, etc.
Enllaç permanent (permalink): cada article o entrada té una pàgina independent amb una direcció específica per poder enllaçar-la i recuperar-la fàcilment sense que el pas del temps i la desaparició de l’entrada de la portada faci perdre la ubicació de l’article.
Etiquetes i categories: faciliten l’organització i identificació dels continguts. Es poden ordenar les entrades per categories.
Ping: sistema que s’utilitza per difondre els nostres articles. Es tracta d’enviar un avís a directoris de blogs, on van apareixent els títols dels últims articles publicats en la blogosfera.
Plugin o “widget”: complements que permeten ampliar les possibilitats pròpies d’una plataforma
Post: article o entrada, el cos de contingut que forma el blog.
Retroenllaços (tackbacks): quan en un blog es fa referència a un article o entrada publicat en un altre blog, es crea una relació entre aquests blogs de tal manera que es pot visualitzar quins blogs enllacen directament a un article concret. Sol aparèixer com un comentari, amb un fragment de l’article que el referencia, cosa que permet conèixer altres articles de temàtica similar i ampliar la informació.
RSS, feed o sindicació: la sindicació a través d’RSS és la nova forma d’accedir a la informació. Consisteix en què una vegada seleccionades les fonts d’informació d’interés, aquestes enviïn avisos d’actualització a l’usuari, sense la necessitat que l’usuari hagi d’anar comprovant si hi ha novetats en cada una d’elles.

2. BLOGS EDUCATIUS
2.1 Introducció
L’escola tradicional es caracteritza per un model de comunicació que respon a una determinada idea de què és aprendre: el professor exposa i explica, els alumnes reben la informació i, finalment, aquests tanquen el procés tornant al professor les informacions rebudes.

2.3 Classes de blogs
2.3.1 Més enllà de l’aula
Blogs de centre
Generalment consisteixen en revistes digitals, que integren textos informatius, d’opinió, de creació, etc. De vegades són el mitjà perquè els alumnes publiquin alguns dels treballs fets a classe. També poden ser blogs de la biblioteca escolar, amb informacions sobre novetats bibliogràfiques, notícies de llibres, etc. Poden incorporar o no col·laboracions dels alumnes. Es recorre habitualment a arxius multimèdia, propis o referenciats des de magatzems de continguts.

Blogs destinats a seminaris i cursos de formació en TIC per al professorat
Aquests blogs són d’una gran utilitat per als qui vulguin fer els primers passos en solitari o, fins i tot, per als qui ja havent-se iniciat necessiten incorporar nous procediments.

Blogs de professors (individuals)
S’inclouen els blogs de professors destinats a comunicar les seves reflexions sobre educació, sobre metodologia en àrees concretes, sobre les TIC en l’educació, etc.; per donar notícia de recursos que troben i proven; per comentar blogs educatius, etc.

2.3.2 Blogs d’aula
Blog d’aula del professor
La funció principal és proporcionar als alumnes informació, proposar activitats complementàries, donar instruccions per a tasques diverses, mostrar recursos multimèdia i enllaços a llocs d’interès, etc. El blog facilita l’organització d’aquests materials mitjançant les categories i l’escriptura hipertextual, però pot ser un inconvenient. Pot limitar-se a un paper informatiu i instructiu, però en molts casos es bosca la interacció amb l’alumnat.

Blog de professor-alumne
Aquest blog, gràcies a les seves característiques, pot ser un quadern digital que agrupi les informacions del professor i les entrades dels alumnes en les quals publiquen algunes de les activitats d’aula. Es poden agrupar tant per temes com per usuaris, així l’informació queda organitzada.
Té altres funcions com per exemple: projectes com la lectura compartida d’un llibre; treballs d’investigació; confecció d’antologies de poemes o contes breus, etc.

Blog d’aula de l’alumne
Els alumnes poden:
  • Executar les tasques proposades on l’alumne pot trobar informació, instruccions, consells i recursos. Els treballs es poden publicar i sotmetre a la consideració dels altres.
  • Carpeta d’aprenentatge digital: mostres de treballs significatius en una determinada assignatura.
  • Guia de navegació: per informar sobre llocs i recursos d’interès relacionats amb la matèria i comentar-los.
  • Etc.

No hay comentarios:

Publicar un comentario